با پومودورو، از زمان تان لذت ببرید
فرآیند پومودورو: ۲۵ دقیقه تمرکز کامل
تکنیک پومودورو:
- یک فعالیت را انتخاب کنید(در هربار فقط یک فعالیت).
یک زمانسنج را برای ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.
بچه اگر عاشق پدر نباشد، عاشق دین پدر نمیشود.
? *پدر باید اینطوری فرزندش رو تربیت کنه…*
? آیت الله حائری شیرازی
پدر باید با بچه رفیق و هم بازی باشد و رفیق اول بچه باشد. بچه باید بتواند با پدرش راحت حرف بزند.
اگر پدری رفیق اول فرزندش نباشد، هر چه پدر میگوید میرود با رفیق اولش طرح میکند اگر او تایید کرد میپذیرد، و گرنه تایید نمیکند.
بچه اگر عاشق پدر نباشد، عاشق دین پدر نمیشود.
ویژگی برادران علی علیه السلام
? برادران علی(علیه السلام)
?استاد علی صفایی حائری (ره)
“این خصوصیت در برادران علی بود تو راه که آمدند، منتظر امکان نیستند
رکب الطریق سوار راه می شوند
مرکب این ها این نیست که حالا در راه هستیم ………….”
“اگر تو راه ماندی و منتظر بقیه ماندی
منتظر یاران ماندی
این از اخوت علی(علیه السلام) دور است
همین اندازه کم میاوری”
? رادیو توحید
چگونه دست فرزندمان را در دست خدا بگذاریم؟
#پندانه
?چگونه دست فرزندمان را در دست خدا بگذاریم؟
✍️آيتالله شاه آبادی رحمةالله علیه، استاد عرفان حضرت امام خمينی رحمةالله توصيه میكرد:
كه اگر به عنوان مثال، فرزند شما نياز به كفش دارد، گرچه شما دير يا زود آن را تهيه خواهيد كرد، به فرزند خود بگوييد:
«عزيزم، بابا بايد پول داشته باشد. مگر نمیدانی خدا روزیرسان است؟ پس از خدا بخواه زودتر به پدر پول بدهد تا برايت كفش بخرد».
اين كودک قطعاً دعا خواهد كرد و پدر نيز قطعاً پولی به دست خواهد آورد. پس كفش را از خدا میداند و عاشق خدا میشود؛ يعنی از همان كوچکی میآموزد كه پدر فقط واسطه رزق و روزی است.
در اين صورت، پدر دست فرزندش را در دست خدا گذاشته است.
ایراد گرفتن از شیعیان موجب ناراحتی ائمه و خدا می شود
? ايراد گرفتن از شيعيان، موجب ناراحتي ائمه و خدا مي شود، مانند بچه اي كه اگر از نوشته يا نقاشي اش ايراد بگيرند، تا مدت ها از آن دلخورمي ماند.
? عارف بالله مرحوم دولابي:
اگر از مشقي كه يك بچّه دبستاني نوشته يا نقّاشي كه كشيده است ايراد بگيري چنان به او بر مي خورد و اخم مي كند و از تو ناراحت مي شود كه ممكن است تا چهل سال بعد هم يادش نرود و بالاخره تلافي كند و تو را به همان خاطر بزند كه چرا صنع او را نكوهش كردي.
? بچّه كه اين طور است، خدا و اولياء خدا چطور؟ آيا جا دارد كه از صنع آنها ايراد بگيري؟ شيعيان و دوستان اميرالمؤمنين بچّه و فرزند و مصنوع ائمّه اند. اگر از آنها ايراد بگيري به صانع و خالق آنها بر مي خورد و آن وقت خودت ضرر مي كني.
? مصباح الهدي _ مهدي طيب _ جلد: 1 صفحه: 398
عشق پدر را در دستانش می توان دید
? باباشو آورده بود دکتر
از خستگی خوابش برده بود،
#عشق پدر رو تو دستاش میشد دید?
چه کسی می تواند از سیم خاردارهای دشمن عبور کند ؟؟
◀️ کسی می تواند از سیم خار دارهای دشمن عبور کند
⬅️ که در سیم خار دارهای نفس خود گیر نکرده باشد
( شهید علی چیت سازیان )
مواظب باشیم برای دو لقمه بیشتر؛ *علی فروش نشویم.*
#تلنگر
⭕️حضرت علی (ع) بعدازدرگذشت ابوذر غفاری نزد اصحاب خود فرمودند:
?من دلم خیلی بحال ابوذر می سوزد خدا رحمتش کند.
اصحاب پرسیدند چطور ؟
مولا فرمودند:
آن شبی که به دستور عثمان ماموران جهت بیعت گرفتن از ابوذر به خانه ی او رفتند چهار کیسه ی اشرفی به ابوذر دادند تا با عثمان بیعت کند.
ابوذر خشمگین شد و به مامورین گفت:
شما دو توهین به من کردید;
اول آنکه فکر کردید من علی فروشم و آمدید من را بخرید’
دوم بی انصاف ها آیا ارزش علی چهار کیسه اشرفی است؟
شما با این چهار کیسه اشرفی می خواهید من علی فروش شوم؟
تمام ثروت های دنیا را که جمع کنید و به من بدهید با یک تار موی علی عوض نمی کنم.
آنها را بیرون کرد و درب را محکم بست.
مولا گریه کردند و فرمودند:
به خدایی که جان علی در دست اوست قسم ،آن شبی که ابوذر درب خانه را به روی سربازان عثمان محکم بست سه شبانه روز بود او و خانواده اش هیچ نخورده بودند.
مواظب باشیم برای دو لقمه بیشتر؛ در این زمان *علی فروش نشویم.*
دو طناب اصلی زندگی
❤️ هراتفاقی هم که بیفتد حواسمان باشد
دو طناب اصلی زندگی را رها نکنیم
و آن دو طناب “ایمان” و “امید”
است …??
تلنگر: دارکوبها را از درخت زندگی تان دور کنید!
تلنگر?
دارکوبها را از درخت زندگی تان دور کنید!
به دارکوب ها نگاه کنید. آنها اَره برقی ندارند. مته همراه شان نیست اما تنه سخت ترین درخت ها را سوراخ می کنند و در دل شان لانه خودشان را می سازند.
دارکوب ها با ضربه های سریع، کوتاه اما پشت سر هم درخت ها را سوراخ می کنند. آنها سردرد نمی گیرند، خسته نمی شوند، تا لحظه ای که موفق نشوند دست از کار نمی کشند، نه ناامید می شوند و نه پشیمان. دارکوب ها به خودشان ایمان دارند.
در زندگی هر کدام از ما دارکوب هایی هستند که با نوک زدن های مکرر، با سماجت و بدون آنکه خسته شوند، به درون مان نفوذ می کنند و لانه شان را می سازند.
این دارکوب ها خسته نمی شوند، به کارشان ایمان دارند و تا وقتی که پیروز نشوند دست از آن نوک زدن های مکرر برنمی دارند. سردرد نمی گیرند، کلافه نمی شود اما ما را کلافه می کنند!
دارکوب های طبیعت اگر لانه می سازند و زندگی تازه ای خلق می کنند، دارکوب های زندگی فقط یک حفره سیاه خلق می کنند، توی دل آدم را خالی می کنند و بعد می روند سراغ درخت زندگی یک نفر دیگر و خلق یک حفره دیگر!
این همه به روان آدم های دیگر نوک نزنیم، نیش نزنیم، درون درخت زندگی آدم ها حفره سیاه خلق نکنیم. ایمان آنها را ندزدیم. بگذاریم شادمان زنده بمانند، زندگی کنند. ما دارکوب نیستیم، انسانیم!
راز ضرب المثل «اگر خدا بخواهد همه را یکسان میکند »
?#راز_مثلها???
?داستان ضربالمثل اگر خدا بخواهد همه را یکسان میکند.
این مثل را وقتی میگویند که یکی مال ثروت زیادی داشته باشد ولی سخاوت نداشته باشد و از مالش چیزی انفاق نکند و به کسی نبخشد.
آدم بیچارهای بود که از همه جا درمانده شده بود. به دهی رسید. از اهالی آنجا سؤال کرد : “بزرگ این آبادی کیست؟”
خانهی مرد پولداری را به او نشان دادند. رفت خانه آن مرد گفت: “من درماندهام. زمین سخت و آسمان بلند و تمام محصولم امسال خراب شده خیلی ناراحتم به من کمک کن تا بتوانم خودم را جمع و جور کنم. اِنشاءالله هنگام برداشت خرمن، طلبت را پس خواهم داد. “مرد با عصبانیت به او گفت: “عمو برو کار کن.”
باز آن بیچاره التماس کرد و گفت: “ای مرد، من سر راه افتادم توی رودخانه و لباسهایم خیس شدند و هیچی ندارم. به من کمک کن تا به آبادی برسم.”
مردک پولدار باز گفت: “ای مرد گفتم برو کار کن. من چیزی ندارم به تو بدهم.”
آن مرد ناراحت شد و گفت: “به مالت نناز. اگر خدا بخواهد، تو را هم مثل من میکند.”
از قضا، در همان روز دزدی رفته بود خزانه شاه را دزدیده بود. شاه دستور داد دزد را تعقیب کنند. خانه هر کسی که رفت با صاحب خانه همدست است؛ خانه را بر سر صاحبش خراب کنند و هر چه دارد جمع کنند بیاورند. برحسب اتفاق مرد دزد برای اینکه از دست سربازان شاه فرار کند وارد خانه مرد ثروتمند شد. سربازها ریختند خانه را خراب کردند و هر چه بود و نبود جمع کردند و بردند.
در همین حین آن مرد بیچاره سر رسید و با دیدن این صحنه گفت: “نگفتم اگر خدا بخواهد همه را یکسان می کند!”
ارتباط پرخوری و استرس با افسردگی .... جدی بگیرید
✅نتایج یک پژوهش جدید نشان میدهد: پرخوری شدید و استرس با خطر افزایش افسردگی و نگرانی مرتبط است.
✅محققان دانشگاه ییل با اشاره به تحقیق انجام شده در این زمینه اظهار کردند: کتامینهای هوشبری علائم شبیه افسردگی را در موشهایی که با رژیم غذایی چرب تغذیه میشدند، معکوس میکند و به طور مشابه این دارو با افسردگی و نارساییهای سیناپسی که ناشی از استرس مزمن در انسان است، مقابله میکند.
✅به گفته رونالد دومان، نویسنده ارشد این مطالعه، تاثیرات رژیم غذایی پرچرب با استرس مزمن همپوشانی دارد و همچنین میتواند مانند اختلالات متابولیک از قبیل دیابت نوع دو، یک عامل موثر در ابتلا به افسردگی باشد.
✅در این مطالعه دانشمندان نشان دادند که کتامین میتواند به سرعت و شدت علائم افسردگی مزمن را در بیمارانی که در برابر عوامل ضدافسردگی مخصوص مقاومت نشان میدهند، کاهش دهد.
✅همچنین آنها دریافتند یک دُز واحد کم از کتامین آن علائم و اختلال در مسیرهای پیامرسانی mTORC را معکوس میکند.
?این پژوهش در مجله نوروفارماکولوژی منتشر شده است.
خيلىها براى حسين، جان دادند. امّا...
بارها گفتهام، خيلىها براى حسين، جان دادند. امّا آنها كه پيشاپيش حسين با سر رفتند، همانها بودند كه عاشورا، شاهد صادق شهادت سبزشان بود. خيلىها على را يارى كردند و با عشق او، آتش را بر خويش گلستان كردند؛ امّا آنها كه در زمان مناسب سر تراشيدند و بر در خانهى او نشستند، اندك بودند و خيلىها سعى و سرعت را داشتهاند، اما از حدود تجاوز كردهاند و به تعبير امامصادق(ع)،باطل را، با باطل كوبيدهاند.
سعى و سرعت و اعتدال را با هم داشته باش و متوجّه باش كه اعتدال، احتياج به احاطه و ميزان دارد. آنها كه مستند عمل مىكنند، اما بر تمام ادّله احاطه ندارند، گمراه مىشوند. و آنها كه احاطه دارند و با استحسان و خوشآيندها راه مىروند، گمراهترند؛ كه با آگاهى،به ضلالت رسيدهاند و با توجّه، كورى را خريدهاند.
استاد علی صفایی حائری: نامه های بلوغ، صفحه 58
مملکت عجیبی داریم
در مملکت ما میزان کتابخوانی و مطالعه کمتر از ده دقیقه در روز است و عملا کتاب خوان نیستیم پول هم برای خرید کتاب نمیدهیم.
اما مردمان ما، در تمامی موضوعات از فیزیک هسته ای گرفته تا عدل_الهی و سینما و نقش کوروش در ایجاد تمدن جهانی و تعدد زوجات پیامبر اسلام اظهار نظر عالمانه میکنند!
اگر مطالعه نداری، مطالعه کن وگرنه سکوت عاقلانه ترین انتخاب است
گزارش فارس از میزگرد تخصصی کوروش و ذوالقرنین: کوروش «ذوالقرنین» نیست/ داریوش از کوروش متدینتر بود
خبرگزاری فارس: یک مورخ و تاریخپژوه گفت: گاهی در متون تاریخی به جای درج نام، ویژگی را عنوان میکردند، اما به نظر میرسد «ذوالقرنین» ذکر شده در قرآن، اسم یک شخص است و ویژگی نیست که بتوان بر دیگران از جمله کوروش تطبیق داد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس نشست تخصصی کوروش و ذوالقرنین عصر امروز در تالار اجتماعات حوزه هنری با حضور غلامرضا معصومی، پرفسور عریان، سیدمحمدعلی قدیری اصل و حجتالاسلام علی ریاحی برگزار شد،
* فریدون شاهنامه اولین کسی است که به ذوالقرنین نسبت داده شد
حجتالاسلام ریاحی اظهار داشت: از زمانی که آیات مربوط به ذوالقرنین در عصر نبوی نازل شد، مفسران گوناگون در مورد ذوالقرنین صحبت کردند.
وی افزود: یکی از قدیمیترین افرادی که به ذوالقرنین منتسب میکنند، فریدون پادشاهی است که در شاهنامه فردوسی آمده است.
ریاحی ادامه داد: مفسرین اهل تسنن، اسکندر مقدونی را ذوالقرنین معرفی کردند. 10 قرن پس از اسلام مفسران شیعه به سراغ تفاسیر روایی رفتند و بعد از آن کوروش را به ذوالقرنین نسبت دادند.
وی ادامه داد: افراد بسیاری مانند داریوش، کوروش، پادشاهان یمنی و امپراطور چینی که دیوار چین را ساخت را منتسب به ذوالقرنین میکردند و نخستین کسی که کوروش را به عنوان ذوالقرنین اعلام کرد، «ابوکلام آزاد» مبارز هندی بود. علامه طباطبایی نیز مطابق نظر ابوکلام، اینکه کوروش همان ذوالقرنین قرآنی باشد را محتمل میدانست.
قدیری اصل: شاهان گوناگون در طول تاریخ ذوالقرنین نامیده میشدند
از دیگر سخنرانان این نشست محمدعلی قدیری اصل مورخ و تاریخپژوه بود که در ابتدای سخنانش به بیان معنی ذوالقرنین پرداخت و گفت: معنی نخست ذوالقرنین این است فردی با دو شاخ است. برخی شاهان از جمله شاهان قاجار تا شاهان چین را به ذوالقرنین منتسب میکردند. گاهی اوقات ناچار میشویم از این افرادی که منتسب به ذوالقرنین شدند یکی را بر دیگری ترجیح دهیم.
ریاحی افزود: «قرن» در لغتنامه عربی چند نوع معنی شده است. نخست اینکه به معنای موهای مجعد است، دیگری به معنای کسی است که دو شاخ بر کلاه دارد. همچنین به دورههای معین تاریخی معنی شده است و بعد از آنکه عربها با فرهنگ عربی آشنا شدند قرن را به معنای سده فارسی پذیرفتند.
قدیری ادامه داد: از امیر مؤمنان پرسیدند ذوالقرنین پادشاه یا پیغمبر بوده است؟ حضرت امیر فرمودند: بنده صالح خداوند بوده است که هم خدا را دوست میداشت و هم خدا او را دوست داشت.
وی ادامه داد: البته به امیرمؤمنان نیز ذوالقرنین میگفتند به این دلیل که امام حسن و امام حسین در دو طرف حضرت مینشستند.
قدیری گفت: به کوروش از این جهت که سرزمین ماد و پارس را متحد کرده بود ذوالقرنین میگفتند.
*نامهای تاریخی براساس کارکردها دچار دگردیسی میشوند
از دیگر سخنران برنامه پرفسور عریان بود که گفت: آنچه برای مورخان مهم است بررسی پدیده تاریخی در نهایت منطق و عقلانیت صورت گرفته باشد.
وی افزود: برای من مهم اینست که براساس «فکت» تاریخی آیا ذوالقرنین میتواند همان کوروش باشد یا خیر؟ چرا که بر اساس حقایق تاریخی ذوالقرنین نمیتواند کوروش باشد.
عریان گفت: در بررسی متون تاریخی زمان و مکان سیال است و به هیچ وجه با زمان و مکانی که ما امروز درک میکنیم، شباهتی ندارد. اسمهای تاریخی دارای بار معنایی اسطورهای و حماسی بودند و بعدها به مرور زمان و براساس کارکردها دچار دگردیسی شدند.
وی ادامه داد: مسئله دیگر کلیت در مفاهیم است. من در بررسی تاریخی عدالت کوروش را با تسامح میپذیرم اما نمیتوانم دو شاخ و دستیافتن به شرق و غرب عالم را بپذیرم، اگر اینگونه بود میتوان بسیاری از امروزیها را ذوالقرنین نامید چون به شرق و غرب عالم دسترسی دارند!
*کوروش شخصیت مبهم و رازآلود اسطورهای است
عریان، کوروش را شخصیتی مبهم و آمیخته به اسطوره معرفی و تأکید کرد: داریوش بسیار متشرعتر و متدینتر و همچنین بسیار عادلتر از کوروش بود. داریوش بدون اجازه اهورا مزدا آب هم نمیخورد!
وی افزود: ایرانیان خیلی علاقه داشتند که کوروش را ذوالقرنین واقعی مطرح کنند، من اینکه کوروش ذوالقرنین است را نه در روایات ائمه و در متن قرآن دیدهام.
عریان گفت: علامه طباطبایی در مقایسه اینکه کوروش و یا اسکندر مقدونی ذوالقرنین است، کوروش را احتمال نزدیکتر به ذوالقرنین میداند.
*هرودت مورخ یونانی با وجود کینه نسبت به پارسیان از کوروش با بزرگی یاد میکند
به گزارش فارس، غلامرضا معصومی نیز در این میزگرد تخصصی گفت: در زمان حضرت رسول، یهود و نصاری نزد ایشان آمدند که خواستند حضرت را امتحان کنند و از او در مورد ذوالقرنین پرسیدند. آیهای که در مورد ذوالقرنین آمده است نیز بعد از این پرسش نازل شد. یهودیان نیز به صحت سخن حضرت رسول پی بردند اما ایمان نیاوردند.
در ادامه این میزگرد هریک از اساتید حاضر به اظهار نظرهای کوتاه درباره کوروش و ذوالقرنین پرداختند. ریاحی گفت: گاهی در متون تاریخی به جایی که از اسم نام ببرند از ویژگی نام میبرند به نظر من ذوالقرنین قرآنی اسم یک نفر بوده البته ذوالقرنین کوروش نیست.
قدیری نیز معتقد بود: آنقدر کوروش بزرگ است و سجایای اخلاقی دارد و دوست و دشمن از او تعریف کردند که نیازی به این نیست که ثابت کنیم کوروش همان ذوالقرنین است.
وی افزود: هردوتی که از پارسیان خصمانه صحبت میکرد از کوروش پارسیان به نیکی یاد میکند.گزنفون شاگر سقراط است که میگفت نوری از آسمان به دو شاخ ذوالقرنین میخورد و به آسمان برمیگردد.
*کوروش بنیانگذار نخستین امپراتوری توتالیتر جهان است
عریان گفت: دوره هخامنشی و ساسانیان متفاوت است کوروش بنیانگذار نخستین امپراتوری توتالیتر جهان است و هگل در کتابی از ایرانیان به عنوان نخستین قوم تاریخی یاد میکند که پا به تاریخ گذاشتند.
وی با طرح این پرسش که چرا منابع غیر ایرانی در مورد کوروش صحبت میکنند و چرا منابع ایرانی در این باره وجود ندارد، این میزگرد را به پایان برد
فرزندان کوروش اکنون در کدام سرزمین زندگی میکنند؟!
حقیقت این است که ادعای جدا بودن خونها و نژادها خرافهای بیش نیست. نژاد سامی و آریایی و غیره به صورت جدا و مستقل از یکدیگر فقط در گذشته بوده است، اما حالا آنقدر اختلاط و امتزاج و نقل و انتقال صورت گرفته است که اثری از نژادهای مستقل باقی نمانده است.
بسیاری از مردم امروز ایران که ایرانی و فارسی زباناند و داعیه ایرانیگری دارند، یا عرباند یا ترک یا مغول، همچنانکه بسیاری از اعراب که با حماسه زیادی دم از عربیت میزنند از نژاد ایرانی یا ترک یا مغول میباشند. شما اگر همین حالا سفری به مکه و مدینه بروید، اکثر مردم ساکن آنجا را میبینید که در اصل اهل هند یا ایران یا بلخ یا بخارا یا جای دیگری هستند.
شاید بسیاری از کسانی که نژادشان از کوروش و داریوش است، الان در کشورهای عربی تعصب شدید عربیت دارند و بالعکس شاید بسیاری از اولاد ابوسفیانها امروز سنگ تعصب ایرانیت به سینه میزنند.
خدمات متقابل اسلام و ایران، ص56
آستانه تحملِ در برابر مخالفین
استاد پناهیان:
آدم شدن ما در تحملِ جمع است! «عَلَیٰ اجتِمَاع مِنَ القُلُوب» که حضرت فرمود، یعنی تجمع ما باید قلبی باشد. نه اینکه در تشکیلات، از همدیگر نفرت پیدا کنیم! چرا در یک کار جمعی از کوره در برویم، و جمع را به هم بزنیم؟ چرا تحمل ما در برابر رفیقمان کم است؟ تحملت را بالا ببر و بگذار این جمع درست بماند و تو در این جمع رشد کنی.
دانشگاه امام صادق(ع) - ۹۵/۳/۲
عاقبتِ جای خدا نشستن
حضرت محمد(ص):
روزی مردی گفت: «به خدا قسم که خداوند “فلانی” را نمی آمرزد!»
آنگاه خداوند عزّ و جلّ فرمود:
«چه کسی بر من حتم کرد که فلانی را نمی آمرزم؟! من “فلانی” را بخشیدم و در عوض، عمل صالح آن شخص را باطل کردم، چون گفت: خداوند فلانی را نمی بخشد.»
میزان الحکمه - جلد ۲ - صفحه ۴۶۰