آیا واجبات ثواب دارند یا نه؟
آیا واجبات ثواب دارند یا نه؟ یا اینکه فقط مستحبات ثواب دارند و واجبات را ما مسلمانان باید انجام بدهیم و هیچ ثوابی ندارد?
یک «صواب» داریم که یعنی کار خوب، خیر و درست؛ و یک «ثواب» داریم که یعنی پاداش به صواب. پس هر “صوابی"، “ثواب” دارد، چنان که هر گناهی “عقاب” دارد.
هیچ امری از امور فردی و اجتماعی وجود دارد که روی هوا رها شده و نتیجهای در دنیا و آخرت نداشته باشد. پس هیچ فعلی نیز بدون ثواب یا عقاب نخواهد ماند….
نظام خلقت و نظام هدایتِ مبتنی و منطبق بر آن، کاملاً علیمانه، حکیمانه، احسن و جدی میباشد، پس همانطور که در عالم ماده، تحرک هر ذرهی کمتر از اتمی، آثار و تبعات کم یا زیاد خود را در بردارد، هر توجه، نیت، اراده، کار و فعل آدمی نیز آثار و تبعات خود را در بر دارد. گاهی یک اتمّ، انفجاری بزرگ در پیدارد.
●- وقتی میفرماید: هر ذره از عمل خوب یا بد خود را خواهید دید، یعنی تمامی مواضع و رفتارها، در خود ما آثار وجودی دارند که در نهایت یکجا نمایان میشوند، یعنی ما را در مرتبهای از مراتب وجود قرار میدهند و جایگاهمان نیز متناسب با آن مرتبه وجودی خواهد بود.
« فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ » (الزلزال، 7 و 8)
ترجمه: پس هر كه هموزن ذرهاى كار خير كند (جزا يا تجسم خارجى) آن را مىبيند * و هر كه هموزن ذرهاى كار شركند آن را مىبيند.
●- وقتی میفرماید به اندازه و وزن ذرهای به کسی ظلم نمیشود، یعنی هیچ نیت، اراده و عملی، نایدیده و بینتیجه رها نمیگردد.
« إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِن تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا » (النساء، 40)
ترجمه: در حقيقت، خدا هموزن ذرّهاى ستم نمىكند و اگر [آن ذرّه، كارِ] نيكى باشد دو چندانش مىكند، و از نزد خويش پاداشى بزرگ مىبخشد.
●- وقتی میفرماید: نه تنها تمامی اعمال شما در گذشته (زمان حیات)، بلکه تمامی آثار آنها در آینده (بعد از ممات) نیز نوشته شده و نزد امام زمانتان احصاء میشود، یعنی هیچ کاری بی اثر و بالتبع بینتیجه نیست که از قلم بیافتد.
« إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ » (یس، 12)
ترجمه: ماييم كه مردگان را زنده مىكنيم و آنچه كردهاند و آنچه از آثارشان بعد از مردن بروز مىكند همه را مىنويسيم و ما هر چيزى را در امامى مبين برشمردهايم.
●●●- نتیجه آن که چون هیچ کاری بیاثر نیست، پس هیچ کاری بدون نتیجه نیست و این نتایج در حیات اخروی، یا مسرّت بخش است و یا هولناک و عذاب دهنده.
واجب – واجب امری است که اگر انسان آن را انجام ندهد، قطعاً نه تنها رشد نمیکند، بلکه به قهقرا رفته و هلاکت میافتد. پس باید انجام دهد و اگر انجام ندهد، میشود گناه (یا معصیت). لذا وقتی انجام داد، به نتایج و پاداش آن نیز میرسد.
مستحب – مستحب امری است در راستای واجب و اضافه بر آن. مثل این که: نماز یومیه واجب است، اما نوافل مستحب است. پس اگر کسی “واجبات” را به انجام نرساند و از محرمات اجتناب ننماید، مستحب در مورد کار او معنا و مصداقی ندارد؛ لذا فرمود کارهای خوبشان نیز “حبط” میگردد.
اصل و اساس – پس اصل و اساس در بندگی، انجام واجبات و ترک محرمات میباشد؛ در نیتجه اصل و اساس پاداش و عقاب نیز به واجب و حرام تعلق میگیرد. لذا میفرمایند: «هیچ گاه واجبات را در راه مستحبات قربانی نکنید». مثل کسی که شب تا دیر وقت به انجام مستحبی مشغول شود، اما نماز واجب صبح را خواب بماند و انجام ندهد!
حدیث:
امیرالمؤمنین، حضرت امام علی علیه السلام:
« إنّك إنِ اشتَغَلتَ بفَضائلِ النَّوافِلِ عَن أداءِ الفَرائضِ، فلَن يقومَ فَضلٌ تَكسِبُهُ بِفَرضٍ تُضَيِّعُهُ » (غرر الحكم : 3793 - منتخب ميزان الحكمة: 444)
ترجمه: اگر با پرداختن به فضيلتِ مستحبات، از به جا آوردن فرايض (واجبات) باز بمانى، هرگز آن فضيلتى كه به دست مى آورى با (گناه) آن فريضهاى كه ضايعش مى كنى برابرى نمى كند.
●- بیتردید اگر به انجام واجبات اهتمام بورزیم، به توفیق مستحبات نیز نایل خواهیم شد؛ و اگر در ترک محرمات جدیت داشته باشیم، ترک مکروهات نیز به دنبال خواهد آمد.
●- ثواب (پاداش) نیز در اصل برای بندگی و انجام اوامر الهی است، و ثوابِ مستحبات، اضافه بر آن میباشد.