کاسبها بدانند :( ادب کاسبی چیست؟)
« جنس فروخته شده پس گرفته نمیشود »
این جمله خلاف ادب کاسبیه.
اقاله چیست؟
اقاله یعنی اگر خریدار یا فروشنده از معامله ای که انجام شده پشیمان شدند، طرف معامله قبول کند،و معامله را به هم بزند.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند:«هر بنده ای، مسلمانی را در فروش چیزی اقاله (عفو)کند، خدای تعالی در روز قیامت از گناهانش در می گذرد».
(الکافی،ج5،ص15،حدیث16)
احکام شرعی اقاله :
- استقاله جایز و اقاله مستحب است .
{استقاله یعنی پشیمان شدن از معامله و درخواست به هم زدن آن}
- اقاله فقط بین دونفری که معامله راانجام داده بودند، صحیح است.
{مثلا اگر صاحب مغازه با شخصی معامله کند، شاگرد مغازه نمیتواند اقاله کند}
- مورد اقاله ممکن است تمام یا بعض جنس یا پول باشد.
مثلا خریدار بگوید:«من مقدار زیادی از این برنج خریدم،لطفا یک کیلوی آن را پس بگیرید»
- اقاله مختص به خرید و فروش نیست؛ چنانچه امام خمینی (ره) نیز فرمودهاند:« اقاله مختص به خرید و فروش نیست بلکه در تمامی عقدها حتی عقدهای جائز نیز جاری میشود؛ مگر در عقد ازدواج »
پس در اجاره و مضاربه نیز اقاله جایز است .
- اقاله با کم یا زیاد کردن چیزی بر پول یا جنس ، جائز نیست و اگر چنین کنند اقاله باطل است.
مثلا لباسی را به مبلغ۲۰هزارتومان خریده،خریدار پشیمان شده و میخواهد معامله را به هم بزند؛خریدار نمیتواند بگوید:«لباس را از من پس بگیر،من۱۵هزار تومان از تو میگیرم».
- ثمرات و رشد و نماهائی که در زمان ما بین معامله و اقاله ایجاد شده است اگر متصل به مورد معامله باشد تابع آن هستند و همراه اصل مال به مالک بازگردانده میشوند مثل شیر درگوسفند. ولی اگر منفصل و جدا باشند ارجاع داده نمیشوند و برای اقاله کننده باقی میمانند مثل بچه در گوسفند و میوه در درخت.
تحریرالوسیله،معاملات.
جواهرالکلام،ج۲۴ و ۳۷.
حرام خواری های متداول در عصر ما
چند نمونه از حرام خواری هایی که متأسفانه امروزه متداول هم شده،را در متن زیر می آوریم.
شیخ حر عاملی در کتاب گران سنگ وسائل الشیعه از شیخ صدوق روایتی را نقل میکند که :
قالَ - عليه السلام -: أَجْرُ الزَّانِيَةِ سُحْتٌ وَ ثَمَنُ الْكَلْبِ الَّذِي لَيْسَ بِكَلْبِ الصَّيْدِ سُحْتٌ وَ ثَمَنُ الْخَمْرِ سُحْتٌ وَ أَجْرُ الْكَاهِنِ سُحْتٌ وَ ثَمَنُ الْمَيْتَةِ سُحْتٌ فَأَمَّا الرِّشَا فِي الْحُكْمِ فَهُوَ الْكُفْرُ بِاللَّهِ الْعَظِيم؛ [1]
حکم ربا
امام صادق علیه السلام فرمودند:
يك درهم ربا نزد خداوند سنگين تر است از هفتاد بار زناكردن با محارم در خانه خدا {نورالثقلین، ج 1، ص 295، ح 1177}
آیا غسل کفایت از وضو میکند
اقایان امام،صافی،خامنه ای،سبحانی،گلپایگانی،فاضل،بهجت:
کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد. با غسل های واجب دیگر مانند غسل حیض و نفاس و استحاضه نمی شود نماز خواند و باید وضو گرفت. نیز با غسل های مستحب نمی شود نماز خواند
اقایان وحید،سیستانی، نوری،تبریزی،خوئی:
با غسل های واجب غیر از غسل استحاضه متوسطه می شود بدون وضو نماز خواند ، اگرچه احتیاطمستحب آن است که وضو هم بگیرد.و با غسل های مستحبی که مستحب بودنش ثابت شده باشد ، ( مانند غسل جمعه ) نیز می توان نماز خواند، اگر چه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد .
اقای زنجانی:
با هر غسل واجب غیر از غسل استحاضه و هر غسل مستحبی که استحبابش ثابت شده باشد ، می توان نماز خواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد .
آقای مکارم:
با هر غسلى مى توان نماز خواند و وضو واجب نیست ، خواه جنابت باشد یا غیر آن ، واجب باشد یا مستحب، ولى احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد.
دقت کنید :
طبق نظر برخی مراجع که ملاحظه فرمودید،غسل کفایت از وضو میکند،ولی دقت شود که تازمانی این وضوکفایت میکند که وضو باطل نشده باشد.
رساله مراجع تقلید.احکام غسل
سه مورد ربای قرضی همراه مثال
سه مورد ربای قرضی همراه مثال
اقایان امام،نوری،خامنه ای،گلپایگانی،صافی، فاضل، سبحانی، اراکی،مکارم، خوئي، تبريزي،سیستانی،زنجاني،وحید، بهجت،مظاهری:
اگر كسي كه قرض مي دهد شرط كند كه زيادتر از مقداري كه مي دهد بگيرد، ربا و حرام است
- مثلاً يك کیلو گرم گندم بدهد و شرط كند كه يك کیلو و 10گرم بگيرد.
- يا ده تخم مرغ بدهد كه يازده تا بگيرد.
اگر كسي كه قرض مي دهد شرط كند كه بدهكار كاري براي او انجام دهد ، يا چيزي را كه قرض كرده با مقداري جنس ديگر پس دهد،ربا و حرام است
- مثلاً شرط كند يك توماني را كه قرض كرده با يك كبريت پس دهد.
اگر قرض دهنده با قرض گیرنده شرط كند كه چيزي را كه قرض مي گيرد، بطور مخصوص پس دهد، باز هم ربا و حرام مي باشد.
- مثلاً مقداري طلاي نساخته به او بدهد و شرط كند كه ساخته پس بگيرد.
اگر بدون شرط ، خود بدهكار زيادتر از آنچه قرض كرده پس بدهد اشكال ندارد {اقای بهجت:بنابر اظهر }بلكه مستحبّ است.
رساله مراجع تقلید.احکام قرض