حرکت در نماز باعث بطلان آن میشود !
یکی دیگر از شبهاتی که برخی از جاهلان منتسب به اهل علم در خصوص آبه ولایت وارد می کنند آن است که شیعه چگونه ادعا می کند علی در حال نماز انگشتر خود را به فقیر داده است در صورتی که حرکت اضافی در نماز سبب باطل شدن نماز می شود ! از آنجا که شیعه عقیده به عصمت علی دارد پس چگونه می شود این امر را پذیرفت علی حرکتی کند که نمازش را باطل کند !؟
پاسخ :
اولا :
هیچ عالمی نگفته است که هر حرکت اضافه ای در نماز سبب باطل شدن آن می شود بلکه بزرگان اهل سنت و حتی وهابیت برخی از حرکت ها را در نماز مستحب هم دانسته اند . شیخ عثیمین از بزرگان وهابیت می نویسد :
وأما الحرکه المستحبه : فهی الحرکه لفعل مستحب فی الصلاه ، کما لو تحرک من أجل استواء الصف ، أو رأى فرجه أمامه فی الصف المقدم فتقدم نحوها وهو فی صلاته ، أو تقلص الصف فتحرک لسد الخلل ، أو ما أشبه ذلک من الحرکات التی یحصل بها فعل مستحب فی الصلاه ؛ لأن ذلک من أجل إکمال الصلاه ، ولهذا لما صلى ابن عباس رضی الله عنهما مع النبی صلى الله علیه وسلم ، فقام عن یساره أخذ رسول الله صلى الله علیه وسلم برأسه من ورائه فجعله عن یمینه . ( متفق علیه ) .
وأما الحرکه المباحه : فهی الیسیره لحاجه ، أو الکثیره للضروره ، أما الیسیره لحاجه فمثلها فعل النبی صلى الله علیه وسلم حین کان یصلی وهو حامل أمامه بنت زینب بنت رسول الله صلى الله علیه وسلم وهو جدها من أمها فإذا قام حملها ، وإذا سجد وضعها (البخاری ۵۹۹۶ ومسلم ۵۴۳ )
مجموع فتاوى الشیخ العثیمین ج۱۳ ص ۳۰۹_ ۳۱۱
حرکت مستحب آن است که برای فعلی مستحب در نماز انجام می شود مثل حرکت برای نظم صف نماز ، ویا اینکه در صف جلوی خود فاصله خالی ببیند و در حال نماز به سمت آن برود که آنجا را پر کند و… حرکاتی از این قبیل که فعلی مستحب در نماز پدید می آورد . چرا که این حرکات برای اکمال نماز است و بدین خاطر بود هنگامی که ابن عباس با رسول خدا (ص) در حال نماز بود رسول خدا ابن عباس را گرفت و از سمت چپ خود به سمت راستش آورد . ( حدیث را مسلم و بخاری نقل کرده اند )
و اما حرکت مباح حرکتی قلیل برای حاجتی باشد و یا حرکت زیاد برای ضرورت ، حرکت قلیل مانند آن که رسول خدا (ص) هنگام نماز انجام داده است می باشد ایشان امامه دختر زینب دختر خویش را بر دوش داشت ، هنگامی که بر میخواست امامه را بر زمین می نهاد و هنگام سجود او را دوباره بر دوش خود می گذاشت . ( حدیث را مسلم و بخاری نقل کرده اند )
سوال ما از وهابیت :
آیا نماز رسول خدا نیز باطل شده است ؟ یا صدقه دادن در نماز جزء اعمال مستحب نیست !؟ آیا بازی دادن کودکان در حال نماز ( همانگونه که بخاری و مسلم از رسول خدا نقل کرده اند) اولی تر ،جائزترو مستحبتر است یا دادن صدقه به یک نیازمند !؟
دوما :
برخی از بزرگان اهل سنت از دادن انگشتر توسط امیرالمومنین (ع) به آن نیازمند ، جواز صدقه دادن در نماز را فتوا داده اند . پس کسی که ناصبی نیست و محب اهل بیت علیهم السلام به جای اینکه به فعل آنها اشکال کند باید از فعل آنها جواز را بفهمد !
هراسی در احکام القران بعد از اینکه می گوید آیه در شان امام نازل شده است می نویسد :
یدل على أن العمل القلیل لا یبطل الصلاه، فإن التصرف بالخاتم فی الرکوع عمل جاء به فی الصلاه، ولا یبطل الصلاه.
أحکام القرآن ،للکیا الهراسی الشافعی (المتوفى: ۵۰۴هـ) ج۳ ص ۸۴
این آیه دلالت دارد که عمل اندک نماز را باطل نمی کند چرا که دادن انگشتر در حالت رکوع عملی است که در نماز انجام شده است و نماز را باطل نمی کند .
نسفی نیز بعد از اینکه می گوید آیه در شان امام علی نازل شده است می نویسد :
والآیه تدل على جواز الصدقه فی الصلاه وعلى أن الفعل القلیل لا یفسد الصلاه .
تفسیر النسفی (مدارک التنزیل وحقائق التأویل) ج۱ ص۴۵۶
این آیه بر جواز دادن صدقه در نماز دلالت دارد و همچنین دلالت می کند که فعل قلیل باعث باطل شدن نماز نمی شود