معرفی کتاب: روانشناسي و تبليغات، با تأكيد بر تبليغات دين
دانش تبليغات در ذيل «ارتباطات» و نيز «روانشناسي اجتماعي» جايگاه مستقلي يافته است.
اين دانش براي موفقيت بيشتر، از رشتههاي مختلف علوم انساني، از جمله روانشناسي سود ميجويد.
در اين كتاب به قوانين مختلف روانشناختي كه در تبليغات كاربرد دارند، مثل روانشناسي اجتماعي، رشد، فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان، احساس و ادراك، يادگيري، شخصيت، تربيتي، باليني و… اشاره شده است.
ساختار اين كتاب براساس اركان تبليغات (ابزار، پيام دهنده، پيام گيرنده و پيام) شكل گرفته و به هر كدام فصولي اختصاص يافته است.
ابزار شامل رسانهها (راديو، تلويزيون، ماهواره و…)، كانالهاي فيزيكي (مثل امواج نوري، صوتي، كابلهاي تلفن و…) و كانالهاي معنوي (مثل شعر، طنز، داستان، بازي و…) ميشود.
ويژگيهاي شخصي مبلّغ دین، مثل اعتماد به نفس، آرامش رواني، خلاقيت و…، رويآوردهاي شناختي او مثل نگرش به تبليغ الگويي، توجه به جايگاه عواطف، ارتباطات غير كلامي و… و تكنيكهاي كاربردي مورد استفاده در تبليغات از دیگر مباحث کتاب می باشد.
این کتاب توسط دكتر محمد كاوياني تالیف شده و در قالب 456 صفحه در انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به چاپ رسیده است.